Flyttips från Buen Perro Transport

Här kommer tre bra tips från Buen Perro Transport när ni ska flytta.

  1. Yrkestrafiktillstånd
    Alla som har en flyttfirma måste ha yrkestrafiktillstånd, utan tillståndet kan inte flyttfirman inte ha en transportförsäkring. Händer det en olycka blir det i praktiken kunden som drabbas om försäkring inte finns då det inte kan förväntas att dessa oseriösa företag kommer betala för skadorna ur egen kassa.

    För att få yrkestrafiktillstånd måste sökanden uppfylla krav som ställs på gott anseende, ekonomiska resurser, yrkeskunnande, och etablering. Om yrkestrafiktillstånd saknas, är det stor risk att korrekta försäkringar etc också saknas, vilket gör dig som kund sårbar om något skulle inträffa.

    Transportstyrelsen som prövar om den juridiska eller fysiska personen uppfyller kraven som ställs på tillståndshavare. Transportstyrelsen är också myndigheten som återkallar tillstånd om ett företag inte längre uppfyller kraven.

    Kontrollera om företaget har trafiktillstånd:
    https://yttkoll.transportstyrelsen.se/extweb/Trafiktillstand/
  2. RUT avdrag
    Du kan få rutavdrag flytt för flyttstädning och för flyttfirman. Det innebär att du får dra av 50% av arbetskostnaden det vill säga du betalar bara hälften av vad arbetet skulle ha kostat annars! Flyttstädning har ingått från början och från 1 augusti 2016 har du fått rutavdrag för flyttfirmans arbete. Rutavdrag för flyttfirman gäller för flytt av bohag mellan bostäder och inte om du till exempel köper en ny soffa och vill få den hemkörd.

    För personer under 65 år kan rutavdraget per år uppgå till maximalt 25 000 kr, medan det kan uppgå till maximalt 50 000 kr för personer som redan uppnått denna ålder.

    Till flyttjänster som får dras av hör flytt av bohag mellan bostäder samt till och från magasinering. Förutsättningen är att förvaringen sker under kort tid och är en del av flytten. Till de flyttkostnader som är avdragsgilla hör ytterligare packning och uppackning, lastning och lossning eller annat iordningsställande för transport samt arbetstiden för transporten. Avdraget för flyttkostnader gäller enbart de arbetskostnader som uppstår, inte kostnader för flyttbil, flyttkartonger eller magasinhyra.

    Innan du bokar din flytt är det en god idé att kolla upp ditt redan utnyttjade rut-avdrag i Skatteverkets e-tjänst och informera oss om det, så att det blir korrekt på din faktura. Visar det sig att du redan utnyttjat din rätt helt och hållet för det aktuella året kan rutavdraget för flytt dessvärre inte förverkligas.

    Även flyttstädning omfattas av RUT avdrag.

  3. Fasta priser
    Det är inte alla som har möjlighet att få hjälp av kompisar som är sugna på att hjälpa till vid en flytt för lite pizza och öl. Det kan vara skönt och bekvämt att anlita en professionell flyttfirma. Men väldigt få har en uppfattning om vad det skulle kosta att flytta.

    Ska du göra en mindre flytt kan självklart ett löpande/tim-pris fungera utmärkt, men för att undvika att bli lurad och för att veta vad det kommer kosta är alltid ett fast pris att föredra.

    Informera din flyttfirma om samtliga förutsättningar för din flytt och begär ett fast pris.

    Nätet är fullt av mer eller mindre seriösa flyttfirmor, och se upp med dem som erbjuder låga timpriser. Du kan bli rejält lurad när flytten tar mycket längre tid än tänkt. Därför tycker vi det är en bra ide att alltid begära fast pris på din flytt och flyttstädning.

    Buen Perro Transport erbjuder fasta priser, direkt på vår hemsida, på både flytt, packning och flyttstädning. Läs mer här: https://buenperro.se/kontakta-oss/prisforfragan/

 

Detta var 3 snabba tips för att hjälpa dig att välja flyttfirma. Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss, vi hjälper dig gärna.

Ring oss på 040-100 199 eller skicka ett mail på info@buenperro.se